Opening toeristische informatiepunten Tholen

Bij Bowling de Thoolse Brug in Tholen heeft wethouder Frank Hommel vandaag één van de drie toeristische informatiepunten op Tholen officieel geopend. Bij deze punten kunnen bezoekers en inwoners informatie krijgen over bezienswaardigheden en activiteiten op Tholen. De andere twee locaties zijn te vinden in Sint-Annaland bij Chaletpark de Krabbenkreek/Brasserie de Deubraek en in Sint-Maartensdijk bij Wegwijs Lokaal.

De drie informatiepunten hanteren ruime openingstijden, zijn goed toegankelijk voor bezoekers en ingericht met narrowcasting of een touchscreen. Ook zijn er folders verkrijgbaar.

Gastheerschap

De informatiepunten bevinden zich bij een drietal recreatieondernemers die een training gastheerschap volgden. Na het sluiten van het VVV-kantoor in Sint-Maartensdijk in 2018, heeft de gemeenteraad besloten in te zetten op het verstrekken van toeristische informatie door digitale mogelijkheden en gastheren. Vorig jaar is de eerste training gastheerschap van start gegaan. Inmiddels hebben 23 ondernemers deelgenomen. Zij zijn extra goed op de hoogte van wat Tholen te bieden heeft en kunnen hierover enthousiast vertellen. De ondernemers bezochten tijdens de gastheertraining zelf ook de unieke plekjes van Tholen.

Distributiepunt

De Thoolse Bowling is naast toeristisch informatiepunt ook distributiepunt van folders. Dit houdt in dat Thoolse recreatieondernemers hier hun eigen folders kunnen brengen en die van anderen kunnen halen, om deze  vervolgens weer aan hun gasten uit te delen. Door op deze manier samen te werken zijn alle ondernemers zo goed mogelijk geïnformeerd over alles wat er op Tholen te beleven is. Het distributiepunt is een idee dat is voortgekomen uit de training gastheerschap. De deelnemers van de gastheertraining verwijzen gasten naar elkaar door. Dankzij de training zijn bovendien mooie nieuwe arrangementen ontstaan.

Samenwerking met Stichting Tholen Beter Bekend

De toeristische informatiepunten zijn ontstaan na sluiting van het VVV-kantoor. Dit project is door de gemeente geïnitieerd en samen met de Stichting Tholen Beter Bekend uitgevoerd. Door zoveel mogelijk ondernemers op te leiden tot gastheer, wil men op steeds meer punten gasten zo goed mogelijk informeren. Het is de bedoeling het aantal informatiepunten in de toekomst verder uit te breiden. Dit wordt in samenwerking met de Stichting Tholen Beter Bekend en de gastheren verder vormgegeven. Hierdoor kunnen bezoekers steeds beter hun weg weten te vinden en Tholen zo optimaal mogelijk beleven.

Toeristische kaart

De drie informatiepunten hanteren ruime openingstijden, zijn goed toegankelijk voor bezoekers en ingericht met narrowcasting (presentatie op televisiescherm) of een touchscreen. Daarnaast staat er in de folderrekken allerlei informatie over bezienswaardigheden in Tholen en omgeving. Zo inspireren ze bezoekers om de bijzondere mogelijkheden van Tholen te ontdekken of activiteiten te ondernemen. De toeristische informatiepunten worden bekend gemaakt via de website van de Stichting Tholen Beter Bekend www.eilandtholen.nl. De informatiepunten worden ook aangegeven op de toeristische kaart die de stichting uitgeeft. Daarnaast zijn er flyers en posters gemaakt om bekendheid te geven aan de informatiepunten.